L’essència del projecte pedagògic
La Clariana néix de l’amor i aquest és el que ens acompanya com a primer punt de la nostra essència. L’amor i el respecte donen estructura a la resta de punts dins del nostre projecte d’Educació Lliure.
Creiem que les criatures contenen al seu interior tota l’essència per desenvolupar-se i créixer i que acompanyant-les amb respecte conquereixen aprenentatges des de el seu propi ésser (de dins cap a fora).
L’espai és cuidat i estructurat, tant en el sentit físic com més emocional, per permetre i facilitar que esdevingui i es mantingui tota l’essència del projecte.
La llibertat és un eix que estructura el dia a dia, tenir espai per decidir i sentir-se lliure. Alhora es posen límits que donen un marc de seguretat on encabir aquesta llibertat i que permeten l’equilibri per a què la lliure acció i elecció d’un no trepitgi les necessitats d’altres.
La mirada de l’adulta és d’una observació propera, profunda i sense judici. I s’acompanya que les relacions sense judici es donin entre totes les persones membres de la comunitat.
Tot això dóna un espai que no només acompanya les criatures sinó que ens fa créixer també a les adultes (tant acompanyants com mares i pares), generant-se un espai de comunitat i tribu.
A nivell pedagògic ens definim com un projecte d’educació lliure, amb una metodología viva i activa, alhora recollim allò amb el que més vibrem de mirades diverses: manipulem materials montessori, ens beneficiem del contacte amb la natura de les escoles bosc i la pedagogia verda, experimentem des del reggio emilia, juguem a pintar amb l’educació creadora…
Com és la nostra mirada cap a les criatures dins de l’educació lliure.
Les criatures són éssers autònoms.
Les adultes mirem de preservar i cuidar l’espai i els tempos per a què les criatures puguin desenvolupar-se en llibertat, per a què hi hagi espai a què l’autonomia es doni.
Entenent l’autonomia com la capacitat, que no es pot ensenyar, de detectar les pròpies necessitats i ser capaç de cobrir-les per un mateix (que no vol dir necessàriament fer-ho sol/a).
Desde la nostra mirada ser un ésser autònom:
- Implica capacitat (poder) i voluntat (voler).
- Té a veure amb l’autogovern i la presa de decisions, garantint les adultes que les oportunitats i espais de decisió siguin els adequats per al moment del desenvolupament dins d’una educació lliure.
El valor de l’acompanyament emocional a La Clariana.
Com ens relacionem.
Volem que les relacions entre tots els membres de la comunitat siguin positives, relacions de qualitat.
- Relacions de confiança. Les criatures confien en les persones adultes i les adultes en elles.
- Relacions honestes. Som sincers amb les criatures, no es menteix, no hi ha xantatges ni manipulacions. Volem que es puguin sentir acollides, respectades i escoltades.
- Relacions autèntiques. Fugim de les respostes automàtiques o estàndard. L’infant és una persona important, practiquem l’escolta activa.
- Relacions de respecte. Respectem emocions, ritmes i necessitats de les criatures. El respecte no és unidireccional de l’adult cap a la criatura, s’implica a totes les parts.
Com validem.
A l’espai totes les emocions són vàlides i totes es poden expressar. A les primeres etapes les acompanyants posen paraules al que la criatura pugui sentir, a les següents mirem d’enriquir el nostre vocabulari emocional. Les adultes som referents també d’això, és natural que també nosaltres expressem com ens sentim.
S’acompanya parlar del que em passa o necessito amb cura de no fer mal a l’altre: la comunicació no violenta.