Metodologies aplicades a La Clariana
Una educació basada en el vincle i la regulació emocional
A La Clariana, entenem l’educació com un procés profundament vinculat a les experiències emocionals primerenques de l’infant. La relació maternofilial, l’ apego i la regulació emocional en els primers anys de vida són determinants en la construcció de la personalitat i el benestar psicològic de cada infant.
El nostre enfocament integra pedagogies actives, educació emocional, neurociència i teràpia psicocorporal, permetent que els nens creixin en un entorn on les seves emocions són reconegudes, la seva individualitat és respectada i els seus processos interns són compresos amb profunditat.
Bases teòriques que sustenten el nostre model
Ens recolzem en els estudis de grans referents del desenvolupament infantil i la psicologia de l’apego, com ara:
– John Bowlby i Mary Ainsworth: Teoria de l’ apego i les seves implicacions en el desenvolupament de la seguretat emocional.
– Donald Winnicott: Concepte de la «mare suficientment bona» i el paper de l’entorn en el desenvolupament del self.
– Melanie Klein: Influència de les primeres relacions afectives en la construcció del psiquisme infantil.
– Alice Miller: Impacte del maltractament infantil i la repressió emocional en la vida adulta.
– Wilhelm Reich i Ron Kurtz (Hakomi): Influència del cos i la memòria somàtica en el desenvolupament emocional.
– Stephen Porges: Teoria polivagal i la importància de la co-regulació emocional en els primers anys de vida.
Aquests estudis han demostrat que el desenvolupament emocional de l’ infant no és un procés espontani o merament biològic, sinó que està profundament determinat per l’ entorn, les relacions primerenques i la manera com els adults acompanyen les seves emocions.
Per això, a La Clariana no només treballem amb els infants, sinó que també acompanyem les famílies en el procés de presa de consciència sobre la seva influència en la vida emocional dels seus fills.
Principis metodològics en la nostra pràctica educativa
Vinculació i apego segur
– Prioritzem la creació de relacions de confiança i seguretat, assegurant que cada infant pugui desenvolupar una base emocional estable.
– Fomentem processos de reparació emocional en nens que han experimentat dificultats en els seus primers vincles afectius.
– Proporcionem un entorn on els nens aprenen que les seves emocions són vàlides i poden ser expressades sense por.
Acompanyament emocional i reparació de traumes primerencs
– Basem la nostra intervenció en la idea de «el cos guarda la memòria», treballant des de la teràpia psicocorporal i neuro-motora (TPNM) per ajudar a integrar experiències traumàtiques o bloquejos emocionals.
– Apliquem estratègies de regulació emocional, ajudant els nens a desenvolupar eines internes per gestionar la frustració, l’ansietat i la por.
– Treballem amb els pares perquè puguin comprendre i modificar patrons relacionals inconscients que poden estar afectant el benestar dels seus fills.
Educació viva i activa
– Inspirada en pedagogies com Montessori, Reggio Emilia i Pikler, promovem l’autonomia, l’exploració i l’aprenentatge a través de l’experiència.
Adaptem els ambients d’aprenentatge a les necessitats individuals de cada infant, assegurant que el ritme i els interessos personals siguin respectats.
Neurociència aplicada a l’ aprenentatge i l’ autoregulació
– Ens basem en la teoria polivagal de Porges per comprendre com els estats emocionals afecten la capacitat d’aprenentatge i la interacció social dels infants.
– Dissenyem espais i temps que afavoreixen la co-regulació emocional, assegurant que els nens aprenguin a gestionar les seves emocions en un entorn segur.
Rol actiu dels pares en el desenvolupament emocional infantil
– A La Clariana no només treballem amb els nens, sinó també amb les seves famílies, ajudant-les a prendre consciència del seu impacte en la vida emocional dels seus fills.
– Oferim eines perquè els pares comprenguin que moltes de les dificultats que enfronten els seus fills no són «problemes aïllats», sinó reflexos de dinàmiques familiars que poden ser transformades.
– Promovem espais de formació i diàleg on els pares poden reflexionar sobre el seu propi vincle amb els seus fills i la seva responsabilitat en el seu desenvolupament emocional.
Un enfocament transformador per a la infància i la família
El benestar dels infants no depèn només de l’ escola o de l’ entorn educatiu, sinó del tipus de relació que s’ estableix amb els adults significatius en la seva vida. A La Clariana, acompanyem tant els infants com les seves famílies en aquest procés de creixement i transformació, amb l’objectiu de construir una infància més lliure, segura i emocionalment sana.